PAINTBALLENS HISTORIE GÅR TILBAKE TIL EN KRANGEL MELLOM TO VENNER: KUNNE NOEN FRA BYEN HOLDE STAND MOT EN JEGER I SKOGEN? FRA ET MARKERINGSREDSKAP TIL EN SPORT.
New Hampshire, 7. juni 1981. Tolv spillere er i ferd med å spille verdens første kamp paintball. Hayes Noel, en aksjemegler på Wall Street, og Charles Gaines, en forfatter, er i ferd med å avgjøre en langvarig argumentasjon som startet på 70tallet under noen runder med drinker: Kan en gjennomsnittlig, byperson overleve i skogen når den blir stilt mot en profesjonell jeger? De bestemte seg for å teste det ut med Nel-Spot 007 paintballmarkøren og et sett med regler skrevet av Bob Gurnsey som ville hjelpe dem å spille et spill som ville gi dem et definitivt svar.
Nel-Spot 007, paintballmarkør brukt i det første paintballspillet.
Charles Nelson fra Nelson Paint Company designet den første paintballpistolen på midten av 60-tallet som en effektiv måte å markere trær som skulle kappes ned. I tillegg ble den brukt av rancharbeidere/cowboyer til å markere storfe. Dette er grunnen til at mange, inkludert Gausdal Paintballklubb fortsatt omtaler en paintballpistol som en paintballmarkør. Noen tror at det er for at om man kaller det pistol eller våpen, så blir det mer alvorlig. Noe vi også mener er riktig. Paintball er tross alt en sport hvor man har det moro og markerer hverandre. Den aller første paintballen var en hestepille med gelatin som Nelson injiserte maling i.
Nelson samarbeidet med Crosman Company for å få laget Crosman 707, den første paintball-markøren, men det var ikke en økonomisk suksess og Crosman stoppet produksjonen. Nelson inngikk ny avtale med Daisy. Daisy opprettet Daisy Splotchmaker i 1972, som fortsatte med å bli Nel-Spot 007.; markøren som ble brukt i det første spillet paintball noensinne.
Nel-Spot 007 måtte settes tilbake mellom hvert skudd og avfyrte maksimalt tolv malingskuler før luftpatronen måtte skiftes ut, noe som gjorde spillerne sårbare. Det var vanlig at spillere kastet paintballs for å forsvare seg i stedet for å risikere å laste på nytt i nærheten av en motstander. Frem til i dag foretrekker noen spillere vektleggingen av taktikk og nøyaktighet som følger med denne stilen med "pump paintball"-spill.
Før kampen trengte de kommende paintballspillerne en kuletester. Shelby Gaines meldte seg frivillig, og bekreftet at "Det gjorde ikke mye vondt." Kvartetten fant åtte spillere til som var villige til å delta i spillet deres, som skulle spilles i nærheten av Charles Gaines 'hus. Halvparten av spillerne var erfarne jegere og den andre halvparten var byfolk, inkludert en kirurg, en amatørbokser, en skogvokter og en risikokapitalist.
Spillet de bestemte seg for var en capture the flag-variant. De spilte på et åtti mål stort langrennsområde, med fire flaggstasjoner og førtiåtte flagg. Fire menn dømte spillet ved å bruke fløyter for å hjelpe byfolket med å finne flaggene. Vinneren av det første paintballspillet noensinne ble skogvokteren Ritchie White. Han skjøt ikke en eneste paintball. Spillet ble publisert av Bob Jones, en Sports Illustrated-skribent, noe som førte til nasjonal og etter hvert internasjonal interesse.
Bob Gurnsey fortsatte med å grunnlegge det første paintballselskapet, som han kalte National Survival Game Company. Gurnsey inngikk en avtale med Nelson Paint Company og tjente betydelig på å sette opp paintballbaner og distribuere paintballutstyr.
Rivaliserende paintball-selskaper dukket opp og paintball-teknologien utviklet seg raskt. En frontpumpe ble lagt til for enkel spenning, og Nel-Spots 12-grams luftpatroner ble erstattet med tanker som kunne inneholde mye mer luft. Paintballene utviklet seg også, fra å være oljebasert på 80-tallet til å være den vegetabilske olje- og gelatinblandingen som vi er kjent med i dag.
Noels og Gaines originale spørsmål - om evnen til å overleve i skog er et naturlig menneskelig instinkt eller noe som de fleste av oss har mistet - er et spørsmål som fortsatt besvares ved å spille paintball den dag i dag. For de fleste av oss uten militær- eller jakterfaring er det å spille paintball den eneste sjansen vi får til å teste ferdighetene våre til å bevege seg uoppdaget gjennom skogen, å "jage" et mål eller unnslippe en motstander.
I løpet av 1980-årene ble International Paintball Player Association grunnlagt som en ideell organisasjon for å øke bevisstheten om spillet og sikkerheten til spillere. I 1989 ble det anslått at 75 000 mennesker spilte paintball i helgene i USA, og derfor bestemte IPPA seg for å sette en fartsgrense på tre hundre fot per sekund på paintballmarkører.
Gjennom 1990-tallet ble Paintball etablert som et kjært spill rundt om i verden, med ny Paintball-teknologi som ble utviklet for å lage de beste Spyder-pistolene og Tippmann av høy kvalitet. Deretter ble det introdusert giftfrie paintballs, dette inkluderte biologisk nedbrytbare paintballs og vannløselige paintballs. Dette betydde at de var trygge for miljøet. Paintball hadde sin første TV-debut på ESPSN da de viste verdensmesterskapslekene i 1995.
I dagens marked anslås Paintball å være 1,3 milliarder dollar i 2022, med nyere teknologi og spillmoduser som kommer ut årlig. Paintball er større enn noensinne. I Storbritannia er paintball en av de raskest voksende idrettene, med en estimert mengde på en million nye paintballspillere i året.
I dag er paintball en industri med mange millioner dollar med et bredt utvalg utstyr tilgjengelig på markedet. Paintballarenaene spenner nå fra vanlige skoger til steder med WWII-tema for de som ønsker å spille dette fantastiske spillet. Den rike historien til paintball skapte forskjellige spillformater fra "eliminering" til "fange flagget".
Folk spiller paintball som en konkurransesport, et teambuildingspill, en bursdagsfest eller bare for moro skyld. Enten du er nybegynner eller profesjonell paintballspiller, kan du alltid nyte dette spillet og være en del av historien.
I løpet av de siste årene har temaspill og spesielle begivenheter som knytter seg til popkultur som zombieapokalypsen dukket opp. Paintball har blitt et enormt fenomen og en av de sikreste ekstremsportene på mindre enn tre tiår. Vi gleder oss til å se hva som kommer videre.